Allmänna villkor

Dessa köp- och leveransvillkor (”Villkoren”) gäller för köp som privatkunder gör via webbplatsen www.fiskshop.se hos Chris-Wine Sweden AB (organisationsnummer 556500–2457) med adress Blasieholmsgatan 4A, 111 48 Stockholm. Om du önskar komma i kontakt med oss ber vi dig skicka ett e-postmeddelande med ditt ärende och dina kontaktuppgifter till info@sourfisk.se, så hör vi av oss inom kort.

När du som privatperson beställer av oss online gäller konsumentköplagen (1990:932) (”konsumentköplagen”), lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (”distansavtalslagen”), lagen (2003:389) om elektronisk kommunikation (”lagen om elektronisk kommunikation”) samt lagen (2002:562) om elektronisk handel och andra informationssamhällets tjänster.

1. Orderbekräftelse

När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du samtliga uppgifter om beställd produkt, pris samt fakturerings- och leveransadress. Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till info@sourfisk.se.

2. Leverans

Våra normala leveranstider är en till fyra arbetsdagar. Vänligen observera att beställningar gjorda på helgdagar skickas tidigast nästkommande helgfri vardag. Om en försening i leveransen skulle uppstå, utan att vi har meddelat dig om fördröjd leveranstid, ber vi dig kontakta oss via e-post till info@sourfisk.se.

3. Priser

Samtliga priser på webbplatsen anges i SEK och inklusive 25% moms. Kostnad för frakt tillkommer med 49 SEK per beställning. Vi reserverar oss för prisändringar orsakade av leverantörers prisändring, feltryck i prislistan samt felaktigheter på grund av bristande information, och vi förbehåller oss rätten att justera priset i dessa fall.

4. Betalning

Hos oss betalar du enkelt via Bambora Checkout. Du kan du välja att betala med kort eller Swish. Vid kortbetalning debiteras ditt kort direkt.

5. Ångerrätt

Vid köp av varor på webbplatsen har du alltid fjorton (14) dagars ångerrätt enligt distansavtalslagen. Tidsfristen för ångerrätten räknas från det att du har tagit emot varan. Om du avser att ångra ett köp måste du först hämta ut försändelsen från ditt postombud och därefter returnera den på egen bekostnad. Vi förbehåller oss rätten att debitera 200 SEK för den hantering som uppstår vid ej uthämtade försändelser.

Du måste klart och tydligt meddela oss att du önskar ångra köpet. Meddelandet ska skickas till oss på info@sourfisk.se. I ditt meddelande ska namn, adress, e-postadress samt ordernummer och vilka varor som returen gäller framgå. Du kan också välja att fylla i en färdig ångerblankett som du hittar här.

Du bör omedelbart och senast fjorton (14) dagar efter att du har tagit emot varan returnera den till oss. Vid retur står du själv för returfrakt. Eftersom du är ansvarig för leverans av den returnerade varan bör den skickas välpaketerad och i ursprunglig förpackning. Om en vara har använts eller skadats förbehåller vi oss rätten att på återbetalningsbeloppet dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde.

6. Reklamation

Vi besiktigar alltid produkten innan den skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller behäftad med fel när den levereras åtar vi oss i enlighet med konsumentköplagen att kostnadsfritt åtgärda felet. Som kund har du alltid rätt att reklamera fel på produkten i upp till tre (3) år från inköpstillfället.

6.1 Nyttjande av reklamationsrätt

Eventuella fel på en vara ska alltid, omedelbart efter att defekten har upptäckts, reklameras via 2(2) e-postmeddelande till info@sourfisk.se. I meddelandet ska du ange ditt namn, adress, e- postadress, ordernummer och en beskrivning samt bild av felet. Om vi varken kan avhjälpa felet eller leverera en liknande produkt kommer vi att återbetala dig för den defekta produkten i enlighet med konsumentköplagen. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.

6.2 Nekad reklamationsrätt

Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig enligt konsumentköplagen. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden.

7. Ansvarsbegränsning

Ingen av parterna är ansvarig gentemot den andra parten för fullgörande av skyldigheter som förhindras av omständigheter utanför parts eller dennes leverantörers kontroll (”force majeure”). Force majeure innefattar, men är inte begränsat till, händelser så som krig, strejk, eldsvåda, jordbävning, översvämning, pandemi eller epidemi, ändrade myndighetsbestämmelser och andra hinder som är utanför parts kontroll. Vidare ansvarar vi inte för indirekta skador som orsakats av produkten eller för eventuella förändringar på produkter eller dess egenskaper som ändrats av respektive leverantör.

8. Produktinformation

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats och för slutförsäljning av produkter. Då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet och upplösning kan vi inte garantera att produktbilden återger produktens exakta utseende. Vi strävar alltid efter att på bästa sätt exponera produkterna så korrekt som möjligt.

9. Information om cookies

Enligt lagen om elektronisk kommunikation ska besökaren på en webbplats få information om kakor (”cookies”) används. En cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in webbläsaren så att den automatiskt nekar cookies. Du kan läsa mer om hur vi hanterar personuppgifter i vår cookiepolicy.

10. Villkorsändring

Vi förbehåller oss rätten att när som helst göra ändringar i Villkoren. Sådana ändringar kommer att publiceras på vår webbplats. Genom att slutföra en beställning på vår webbplats accepterar du Villkoren.

11. Personuppgiftsbehandling

För mer information om hur vi hanterar dina personuppgifter, se vår integritetspolicy.

12. Lagval och jurisdiktion

I händelse av tvist, som inte kan lösas i samförstånd, ska svensk lag tillämpas vid tolkning och tillämpning av Villkoren. Tvisten ska avgöras med Stockholms tingsrätt som första instans.

Vid tvist kan du som kund också vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden (”ARN”) för att få tvisten prövad utanför domstol. För boende i ett annat EU-land än Sverige är det möjligt att lämna klagomål via EU- kommissionens plattform för medling i tvister, se Europeiska kommissionens webbplats. Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.